"Historiedetektiverne" - på opdagelse i den nordjyske historie

retur
Hvem er Nordjyllands dygtigste historiedetektiver?
Jagten på de mange spændende, nordjyske fortællinger går ind den 15. januar, hvor et nyt samarbejdsprojekt mellem regionens tolv statsanerkendte museer, TV2 Nord, Region Nordjylland og DR P4 lanceres. "Historiedetektiverne" er et unikt museums- og formidlingsprojekt, som er målrettet undervisningen i fagene dansk og historie i 8. og 9. klasse. Tolv udvalgte klasser får i efteråret 2018 mulighed for at tage med på en spændende rejse gennem den nordjyske historie. Her skal eleverne besøge ét af de tolv museer og efterfølgende selv at gå på jagt efter de mange spændende, forunderlige, drabelige, romantiske og anderledes fortællinger, der gemmer sig i museernes samlinger.

På baggrund af oplevelserne på museerne skal klasserne med hjælp fra museumsformidlere, professionelle journalister og fotografer fra TV2Nord dyste om at producere den bedste 3 minutters kulturarvsvideo. Et fagpanel udvælger den 5. december 2018 de tre bedste fortællinger, som efterfølgende lægges på Facebook til afstemning. Den endelige vinderfilm kåres den 17. december 2018, hvor der naturligvis vil være overrækkelse af en flot præmie til Nordjyllands bedste historiedetektiver!

Skal din klasse være en del af dette spændende projekt, eller kender du nogen, der kunne tænke sig at være det, så er der tilmelding på www.tv2nord.dk/historiedetektiverne fra den 15. januar og indtil den 22. marts. Herefter vil tolv heldige klasser blive udtrukket og få direkte besked om deltagelse fra TV2 Nord.

De tolv forskellige 8-dages undervisningsforløb vil blive afviklet fra uge 34 til uge 47 med indlagte besøg på ét af museerne og TV2 Nord.

Nærmere information kan fås på TV2 Nords hjemmeside eller ved direkte kontakt til projektkoordinator Maria Clement Hagstrup på telefon: 61 42 30 80, e-mail: mch@vmus.dk eller Marianne Sandberg, TV2 Nord på telefon: 41 24 65 47, e-mail: masa@tv2nord.dk

Projektet er støttet af KulturKanten, Region Nordjylland.