Fortidsmindedag d. 2/10

retur
I anledning af den første nationale fortidsmindedag, søndag den 2. oktober,  har du mulighed for at komme med på guidede ture ved tre af Vesthimmerlands fortidsminder

Kl. 10.00: Vandretur gennem De Himmerlandske Heder til fundstedet for Skarpsallingkarret
Det mest berømte stenalderkar, som de fleste nok kender fra 50-kronesedlen, er fundet på De Himmerlandske Heder. På fortidsmindedagen har du muligheden for at komme med på tur til den gravhøj, hvor Skarpsallingkarret blev fundet for 125 år siden.
Fra P-pladsen går vi ned til gravhøjen, hvor Skarpsallingkarret er fundet. Turen går gennem De Himmerlandske Heder og videre ind gennem granplantagen. På turen fortæller arkæolog og naturvejleder Louise Villadsen om hedens tilblivelse og om det plante og dyreliv, der findes på heden. På fundstedet fortælles historien om det smukkeste kar fra stenalderen.
Mødested: Syd for Skarp Salling ligger der ud til Aarsvej (29) parkeringspladser ved indgangen til De Himmerlandske Heder, her mødes vi. GPS-punkter 56.91466 - 9.37578

Kl. 12.30: Besøg en 2000 år gammel landsby i Østerbølle
Et stykke ude af en markvej fra nutidens Østerbølle ligger resterne af en jernalderlandsby. Landsbyen har bestået af mindst ni langhuse og flere småhuse. Den østlige del af landsbyen er aldrig blevet dyrket og derfor kan man stadig se husenes græstørvsmure. På fortidsmindedagen kan du træde ind i jernalderens huse sammen med arkæolog Louise Villadsen, som står klar til at fortælle om jernalderlivet ved Østerbølle.
Mødested: Østerbølle jernalderlandsbyen ligger efter adressen Oldtidsvej 62, 9620 Aalestrup. Fra byen Østerbølle drejer man ud på Oldtidsvej og kører ud til enden af markvejen. Ved det fredede område er en lille vendeplads, hvor man kan parkere.

Kl. 13.00: Guidet tur til Ertebølle Køkkenmøddingen
Den lille landsby Ertebølle har ikke alene lagt navn til Ertebøllekulturen, det var også her stenalderen blev inddelt i to, en jægerstenalder og en bondestenalder. På denne guidede tur får du fortællingen om, hvordan en gammel bunke affald blev til en arkæologisk guldgrube, og hvorfor Ertebølle kom til at give navn til en hel kultur.
Mødested: Turen starter ved Stenaldercenter Ertebølle, hvorfra vi går ud til Ertebølle Køkkenmøddingen.